14 september 2017

Kumla Tur och Retur


Hösten är kommen.                                                          
Dags att kitta sig.
Nya ytterplagg, värmande tröjor, vantar, mössor och såklart
nya SKOR.
Jag tillbringar mer tid ute i ur och skur än vad man kanske kan tro.
Tar i stort sett varje dag fram hojen och kör ca 30 minuter 
till jobbet.
Samma visa hem igen.
Snygga skor är alltid ett måste.
Höjer ju som bekant vilken alldaglig outfit som helst.
Att tänka snyggt och praktiskt brukar inte vara en 
ekvation som går ihop.
Tills nu då.
Adda miljötänk på det och du har alla rätt.

Jag och ärtan tog häromdagen en tur till KUMLA
som ligger nån kvart från Örebro.
Här finns 
KAVAT fabriksbutik.
Skobutiken som många i Örebro med omnejd förknippar med barnskor.
Min egen ärta fick sina allra första lära-gå-skor här.
Kotten hette dem och var tillverkade i ecovänligt brunt skinn.
Det här var för ca 9 år sedan och sedan dess har MYCKET hänt.
Då låg tillverkningen av skor i samma byggnad som fabriksförsäljningen.
Man åkte hit för att hitta fina och praktiska barnskor ett par ggr 
per år och tänkte inte så mycket mer på saken när
köpet var klart.
Förutom kvaliten såklart.
Alltid superbra.
När jag nu kliver in i KAVATS uppdaterade fabriksbutik
möts jag av en modern skobutik som andas nutid med variation.
I butiken hittar jag inte bara ett brett JUNIOR sortiment vid
 sidan av den stora barnavdelningen utan också superfina skor för oss vuxna.
Ärtan väljer ut sina favoriter vilket blev ett par coola 
kängor med snörning som är tillverkade i Cross Country läder. 
Kängorna är vatten och smutsavvisande men andas samtidigt.
Den här modellen som heter LERVIK är fleecefodrad och blir inte vintern 
iskall så kan den mycket väl räcka hela säsongen.
Till mig själv hittar jag modellen på känga som kom förra säsongen 
men som jag helt missat.
Säg hej till HYLTE nedan.
Kängan som är tillverkad i ett miljövänligt och kromfritt skinn som 
är behandlat för att stå emot väta.
Hur fin dessutom?
Helt clean och med svart sula som andas modern urban nutid
och passar mig perfekt som har så svårt för det praktiska dojorna som
annars brukar kännas för sportiga eller för skogsmulliga.
De här kan jag ju liksom hoja med och sedan spatsera runt med hela dagen på 
jobbet innan heelsen åker på till kvällen.
Såklart och ingen ändring där inte.



Coola , snygga, enkla och BEKVÄMA 
Yay och yay!






Ett litet collage på junior/barnskor att tokgilla.
Alla skor är fria från PVC, teflon, PTFE och andra florerande kolväten.
Tillverkade i kromfritt läder.
I egen fabrik utan mellanhänder med total insikt i produktion och
samtiliga delar i produktionsledet.
Ovanpå det som redan känns bra i hela kroppen är alla
skor dessutom märkta med EcoLabel som är EU:s officiella miljömärkning.
Snacka om hållbart modetänk som jag pratat om så många gånger tidigare här på bloggen.
Läs mer om saken och se alla modeller på Kavats hemsida 
eller följ länken H Ä R




Fantastiska inspirationsbilder från KAVATS hemsida.
När man förlänger en produkt med ett helhetstänk och lite mer.
Långt från enbart produktbilder som varken väcker lust eller mys för höst.
Heja och bra jobbat!


Vi.
Hon och jag.
Min alldeles egen glädjespridare.
Egen.
Speciell.
Vet vad hon vill.
Doftar godast.
Prövar mitt tålamod och håller mig barnslig.
Nu kör vi höst.
Mot nya äventyr.
I nya skor.
Hepp på det och fin torsdag.


Kramen M.


Inspirationsfoton via K A V A T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar